טפטים, מדבקות קיר ומה שביניהם

טפטים, מדבקות קיר ומה שביניהם

טפטים מייצגים עבורנו באופן אינטואיטיבי צבעוניות מסוגננת עם הרבה חיים.

בעבר הטפטים הופיעו בגוונים פסיכדליים. הצבעוניות הזו החלה להיעלם מעולם העיצוב בשנות ה-90 כאשר הפך המודרניזם המאוחר למיינסטרים וכאן הייצור ההמוני בא לידי ביטוי בשכפול מוצרים ובייצור זול יותר. באותה תקופה המכנה המשותף של הקהל הרחב היה מונוכרומטי.

בעולם האדריכלות ההשתלטות המונוכרומטית מיוחסת לסקאלת גוונים הנעה בין שחור ללבן ומצאה עצמה כאחת המגמות המובילות בעולם העיצוב בעשורים האחרונים.

מונוכרומטיות אפורה שולטת בדגמי הטפטים ומדבקות הקיר כמו גם בצבעים וברהיטים השולטים בעיצוב המרחב הפרטי. המגמה התחזקה בעקבות שימוש הולך וגובר בחומרים כבטון, זכוכית, פלדה ואלומיניום.

כיום בטפטים רבים הנחשבים למודרניים נמצא גוונים כסופים כאשר התוספת המרעננת היא מראה מנצנץ וזוהר המשדר יוקרה.המונוכרומטיות האפורה תורמת להשקיט את הרעש הוויזואלי של המרחב ועל הרקע האפור השקט ניתן להבחין בצורה בולטת יותר בצבעים הקיימים בחלל

היום אנו נוהגים להדביק טפט על קיר מרכזי אחד בחדר ובכך נהפוך את הקיר של הטפט לדומיננטי באותו חלל

אז באילו חדרים מקובל להתקין טפטים?

כיום מקובל להשתמש בטפטים בכל חדרי הבית. לכל חדר נבחר טפט כזה שיאפיין אותו וישדר את האווירה שנרצה להעביר באותו חלל. בחדרי הילדים מקובל כיום להשתמש במדבקות קיר מעוצבות אשר מהוות את הדרך הקלה, הזולה והיעילה ביותר לשדרג את החלל בהשקעה מינימלית. כאן המקום להוסיף עניין מעולמות תוכן שונים וצבע שלא צריך לחשוש ממנו מאחר ומדבקות הקיר ניתנות להסרה בקלות ותמיד ניתן להחליפן בדגמים אחרים של מדבקות טפט.

טפט תמונה

עולם הטפטים קבל תפנית מעניינת בשעה שהחל ייצור טפטים בהדפסה דיגיטלית. כאן הטפטים קבלו תפקיד נוסף של תחליף לתמונות. המונח החדש: טפט תמונה, נכנס לעולם העיצוב וכולל מגוון עשיר של תמונות נוף, תמונות של דמויות, ציורים של אמנים מפורסמים וטפטים של תלת מימד.

לסיכום, מבחר האפשרויות בעולם הטפטים הוא כמעט בלתי מוגבל. טפטים ומדבקות קיר יכולים להיות המשתנה המשמעותי שיעשה את ההבדל בין חדר זה לאחר. העובדה שכיום ניתן להסיר בקלות את הטפטים ולהתקין חדשים במקומם מסייעת לנו בבחירה של טפטים דומיננטיים יותר המאפיינים כל חדר בבית בהתאם לאותה תקופה ללא חשש כיצד הם ייראו בעוד שנה או שנתיים.

כותב המאמר: עמית ליבק, הבעלים של חברת "אורגד" ומרצה להום סטיילינג